- Written by Suki Martis
Op dit moment heerst er veel onzekerheid door het coronavirus. Een vervelende situatie waarin veel ondernemers met vragen, zorgen, twijfel en lichte paniek zitten.
Elke dag druppelen er steeds meer vragen van ondernemers bij ons binnen die graag opheldering en zekerheid willen. Voor ons als Status Finance heeft de gezondheid van collega’s, hun gezinnen en onze klanten prioriteit, maar hebben we ook een heel ander belangrijk doel: (de administratie van) jouw onderneming veerkrachtig te houden, zodat jij precies weet in welke staat je onderneming zich verkeert en van welke maatregel(en) je gebruik zou kunnen maken.
- Geannuleerde opdrachten
- Uitstel aanvragen voor het betalen van belasting
- Twijfel of je in aanmerking komt voor een van de maatregelen van het noodpakket voor banen en economie
De situatie als gevolg van de uitbraak van het coronavirus kan ingrijpende gevolgen hebben voor ondernemers inclusief ZZP’ers. Het raakt ons allemaal en is de impact direct voelbaar en dat maakt kwetsbaar! Er zijn vanuit de overheid plannen bedacht om deze periode zo goed mogelijk door te komen.
Wij blijven je helpen
Wij doen er alles aan je in deze tijd extra gemak en service te bieden. We willen voorrang geven aan de maatregelen die nu het hardst nodig zijn, maar zal het aangifteproces bijvoorbeeld voorlopig nog wel gewoon doorgaan. Uiteraard houden we de situatie nog steeds nauwlettend in de gaten en zullen we je tijdig informeren indien zich wijzigingen voordoen.
Door alle ontwikkelingen hebben wij ook een aantal maatregelen moeten nemen om de gezondheid van onze klanten en medewerkers te kunnen waarborgen. Wij blijven telefonisch beschikbaar, maar zullen in ieder geval tot 6 april de strengere maatregelen van het RVIM handhaven en dus ook fysiek contact vermijden. We vragen hiervoor jullie begrip. Het digitaal aanleveren van je administratie blijkt de redder in nood te zijn in dit geval en kan je als ‘last resort’ gebruik maken van onze brievenbus.
Regelingen
Om ons heen horen we ondernemers elkaar en aan onze medewerkers uitleg vragen over termen die sinds de coronavirus dagelijks in het nieuws voorkomen zoals wtv, BMKB, GO, BL, NOW en tegemoetkoming van de loonkosten. Alle termen en regelingen zijn hieronder voor je op een rijtje gezet ingedeeld in de categorieën Werkgevers, ZZP’ers en Alle ondernemingen.
Hier vind je antwoord op de meest gestelde vragen:
Werkgevers
- Is de regeling Werktijdverkorting (wtv) nog van toepassing?
Nee. De regeling is stopgezet en kan niet meer aangevraagd worden als “corona-maatregel” en is de maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) hier tijdelijk voor in de plaats gekomen. Nader informatie over de uitvoering van deze regeling volgt nog.
- Hoe zit het met mijn lopende Werktijdverkorting?
Heb je reeds een aanvraag ingediend, maar nog geen toekenning hebben gekregen? Dan krijg je hier nader bericht over. Je aanvraag voor de wtv zal beschouwd worden als een aanvraag voor de vervangende tegemoetkomingsregeling. Wel zullen er aanvullende gegevens opgevraagd worden.
Heb je reeds toekenning gekregen, dan blijft deze van kracht. Wil je na afloop verlenging van de regeling, dan moet je gebruik maken van de nieuwe regeling.
- Wat houdt de nieuwe tegemoetkoming in loonkosten in?
De regeling maakt het mogelijk dat werkgevers, werknemers met een vast en een flexibel contract kunnen doorbetalen. Als werkgever dien je een aanvraag in voor een tegemoetkoming in de loonkosten en is het mogelijk om van het een UWV een voorschot te ontvangen. De tegemoetkoming kan voor 3 maanden aangevraagd worden met mogelijkheid tot verlenging van 3 maanden.
- Wat zijn de voorwaarden voor deze tegemoetkoming?
- De werkgever geeft bij aanvraag aan géén ontslag op grond van bedrijfseconomische reden aan te vragen voor werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming wordt ontvangen.
- Een verwachting van tenminste 20% omzetverlies;
- De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden die eventueel verlengd kan worden met nogmaals 3 maanden;
- De omzetdaling is zichtbaar sinds 1 maart 2020;
- De hoogte van de tegemoetkoming in loonkosten is afhankelijk van de omzetdaling, maar maximaal 90% van de loonsom. Bijvoorbeeld:
- Bij een omzetdaling van 100%, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van de werkgever.
- Het UWV zal op basis van je aanvraag een voorschot verstrekken van 80% van de verwachte tegemoetkoming. Er zal achteraf vastgesteld worden wat de werkelijke omzetdaling is geweest.
- Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist.
- Er zal een correctie plaatsvinden bij de definitieve vaststelling van tegemoetkoming indien er sprake is geweest van een daling van de loonsom.
- Is de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud al van kracht?
Nee, er kan nog geen aanvraag ingediend worden voor deze maatregel. Er wordt zo spoedig mogelijk een datum bekend gemaakt door de overheid. Indien je een omzetverlies hebt vanaf 1 maart kan je in aanmerking komen voor de tegemoetkoming.
- Hoe zit het precies met de overbrugging voor werknemers met een flexibel contract?
De regeling is ook van toepassing voor flexibele krachten waarvoor er geen loondoorbetalingsplicht is. Bijvoorbeeld werknemers met een oproepcontract. Uitzendbedrijven kunnen voor hun uitzendkrachten een tegemoetkoming aanvragen zodat ze geen werknemers hoeven te ontslaan.
- Hoe kan ik een aanvraag indienen hiervoor?
De aanvraag kan ingediend worden bij het UWV.
ZZP’ers
- Is er ook inkomensondersteuning voor zelfstandigen?
Ja, als zelfstandig ondernemer kan je bij je woongemeente een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of lening aanvragen op grond van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Je kan de ondersteuning voor tenminste 3 maanden krijgen en zullen de volgende voorwaarden tijdelijk versoepeld worden:
- Je bedrijf wordt tijdelijk niet getoetst op levensvatbaarheid zodat aanvragen sneller behandeld kunnen worden.
- Je gemeente verstrekt binnen 4 weken ondersteuning voor van maximaal 3 maanden.
- De inkomensaanvulling hoeft niet terugbetaald te worden en is er bovendien geen sprake van een vermogens- of partnertoets.
- Indien je in aanmerking komt voor een lening, dan wordt een lager rentepercentage gehanteerd en is er mogelijkheid tot uitstel van de aflossingsverplichting.
- Kom ik als ZZP’er in aanmerking voor de BMKB-regeling?
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) die borg staat voor de kredieten aan ondernemers heeft de regeling verruimd zodat ondernemers makkelijker en sneller de mogelijkheid hebben om meer geld te lenen. ZZP’ers kunnen ook gebruik maken van de regeling als zij een rechtspersoon bezitten zoals eenmanszaken, V.O.F’s en B.V.’s.
Door de verruimingsmaatregel wordt de omvang van het borgstellingskrediet in de BMKB verhoogd van 50% naar 75%. De regeling zal nog verder verruimd worden en is toepasbaar op overbruggingskredieten en rekening courant-kredieten, oftewel het bedrag dat je ‘rood mag staan’ met een looptijd tot 2 jaar.
De verruiming is essentieel voor de liquiditeit van kleinere ondernemers die inkomsten of productie mislopen door de coronacrises.
- Hoe maak ik aanspraak op de BMKB-regeling?
Voor een BMKB-aanvraag kan je terecht bij je kredietverstrekker/bank. Je bank kan je voor de regeling aanmelden bij de RVO.
- Kan ik krediet aanvragen als kleine ondernemer?
Ja, er is een crisismaatregel van kracht gegaan die tot eind mei 2020 doorloopt waarmee de overheid kredietverstrekker Qredits financieel ondersteunt met een aanvullend bedrag van maximaal €6 miljoen. De maatregel biedt kleine ondernemers de mogelijkheid tot het aanvragen van krediet tegen een lagere rente en uitstel van aflossingsverplichtingen.
Alle ondernemingen
- Welke groepen vallen niet onder de BMKB-regeling?
In principe geldt de regeling voor alle bedrijven die vallen onder de definitie mkb. Natuurlijke personen en grote bedrijven vallen hier buiten. Aanvullend zijn de volgende bedrijfsgroepen uitgesloten van de borgstellingsregeling: visserij, landbouw, publieke gezondheidzorg, vastgoed en de financiële sector. Boeren en tuinders kunnen aanspraak doen op de Borgstelling MKB-Landbouwkredieten.
De uitgesloten bedrijfsgroepen hebben elk hun eigen ondersteunende regelingen. Hiervoor kan je terecht bij het adviesteam van de Kamer van Koophandel.
- Voor welke sectoren geldt het Noodfonds?
Voor ondernemers in de horeca, evenementen- en reisbranche wordt er een noodloket gerealiseerd, die een tegemoetkoming in de vorm van een gift gaat aanbieden. Kappers en schoonheidssalons vallen hier ook onder. De tegemoetkoming is bedoeld voor ondernemers die direct zijn getroffen door het coronavirus en hun omzet hierdoor zien verdwijnen. De eis hierbij is dat de ondernemingen een fysieke inrichting hebben buiten eigen huis.
Het betreft een eenmalige uitkering van €4000 voor de periode van drie maanden en die aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Inkomsten kunnen niet worden ingehaald nadat het coronavirus achter de rug is
- Het betreft een onderneming met een fysieke inrichting buiten huis
- Geldt alleen voor bovengenoemde sectoren. Aanvullend dient de onderneming zich te houden aan de 1,5 meter afstandseis.
Doordat de voorwaarden van deze maatregel momenteel nog wordt uitgewerkt, kan je contact opnemen met het informatieloket bij RvO terecht voor meer informatie over de maatregel en aanvraag. Het informatieloket is te bereiken via het telefoonnummer: 088-0422500.
- Hoe zit het met de cultuursector?
Nader informatie hierover volgt. Het Rijk is in overleg met de cultuur sector gezien de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus aanzienlijk zijn voor deze sector.
- Welke maatregelen zijn er ingesteld voor ondernemers?
Voor getroffen ondernemers wordt het mogelijk om bijzonder uitstel van belasting aan te vragen. De Belastingdienst stopt de invorderingen dan direct. Dit geldt voor de inkomsten-, vennootschaps-, loon en omzetbelastingen. De gebruikelijk vereisten voor uitstel van betaling blijven gelden, maar is het niet nodig om meteen bewijsmateriaal mee te sturen. Verzuimboetes voor het niet op tijd betalen, worden teruggedraaid of achterwege gelaten.
Het tarief van de invorderingsrente wordt tijdelijk verlaagt van 4% naar 0,01% om ondernemers tegemoet te zien. Dit geldt voor alle belastingschulden. Ook het tarief van de betalingsrente zal verlaagt worden naar 0,01% en geldt voor alle belastingen waarvoor betalingsrente geldt.
Dit houdt in dat de invorderingsrente ingaat vanaf 1 juni 2020, behalve voor de inkomstenbelasting. Deze gaat in vanaf 1 juli 2020.
- Ik verwacht minder winst, kan ik mijn voorlopige aanslag nog wijzigen?
Ja, indien je al een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting 2020 hebt ontvangen en nu lager winst verwacht, kan je deze wijzigen zodat je direct minder belasting betaalt. Verwacht je voor dit jaar helemaal geen winst meer, dan krijg je de belasting die je in de eerste maanden van het jaar al betaald hebt terugbetaald.
- Hoe kan ik uitstel van betaling bij de Belastingdienst aanvragen?
Stuur een verzoek om uitstel van betaling met motivering en eventueel later de verklaring van de deskundige naar de Belastingdienst.
Uitstel van betaling is aan te vragen voor alle aanslagen inkomsten-, vennootschaps-, omzetbelasting en loonheffing. Houd er wel rekening mee dat er pas om uitstel gevraagd kan worden na ontvangst van een aanslag.
Heb je vragen? Of het nu gaat over een regeling of een aanvraag uitstel van betaling bij de Belastingdienst? We denken graag met je mee. Neem gerust contact op met een van onze medewerkers. Houd de komende tijd het nieuws en onze website in de gaten voor een update.
Veel sterkte en goede gezondheid gewenst in deze uitzonderlijke tijden!
Kijk voor het laatste nieuws op
https://www.rijksoverheid.nl/coronavirus
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/content/coronavirus